1
Amsterdam: De Bezige Bij, 2014
237 p.
9789023486794 (paperback)

Ver van de maan

In deze maandelijkse rubriek bespreektAnnelies Verbeke recent verschenen verhalenbundels. Deze maand:Jonge gasten van de Ierse debutant Colin Barrett.

In 1907 schonk James Joyce de wereld zijn prachtige verhalenbundelDubliners. Daarna ontvluchtte hij zijn geboorteland en schreef hij enkel nog romans. Zowel het aantal verhalenbundels uit Ierland als de kwaliteit ervan bleven echter opvallend hoog. Hedendaagse internationaal erkende auteurs als Colm Tóibín, Edna O'Brien, William Trevor, Anne Enright en Gerard Donovan zijn in hun verhalen op hun best. De meest prestigieuze - en met 25.000 euro ook de lucratiefste - prijs voor korte verhalen, The Frank O'Connor International Short Story Award, draagt de naam van een Ierse verhalenschrijver. In de voorbije tien jaar ging de prijs naar onder anderen Miranda July, Jhumpa Lahiri en Haruki Murakami. Gevestigde waarde Edna O'Brien won hem als eerste Ierse in 2011, dit jaar gevolgd door de jonge debutant Colin Barrett, metYoung skins.

Frank O'Connor (1903-1966) bundelde zijn bedenkingen over korte verhalen onder de veelzeggende titelThe lonely voice (1962). Daarin merkt hij op dat de …Lees verder

Deze 6 verhalen en 1 novelle spelen in het fictieve west-Ierse stadje Glanbeigh, waar jongeren centraal staan. In het openingsverhaal treffen 2 oude vrienden elkaar, waarbij de één vol is van de vermissing van een kind, de ander van het verlies van zijn vriendin die zich net met een ander verloofde. In ‘Aas’ zijn de jonge vrouwen die verleid moeten worden door 2 jonge mannen een stuk uitgekookter dan hen, en de novelle ‘Rustig met paarden’ beschrijft de grote gevolgen van een foutgelopen drugsdeal van 2 lokale drugdealers. In het slotverhaal halen 2 mannen in een pub herinneringen op na de dood van de zangeres van de band waarin ze ooit zaten en met wie ze beiden een relatie hadden. Dit meermaals, o.a. met ‘Guardian First Book Award 2014’ bekroonde debuut van de Ierse auteur (1982) werd enthousiast besproken. De sterke bundel maakt nieuwsgierig naar de roman die hij schrijft. De verhalen en novelle zijn uitstekend geschreven en geven een mooi beeld van het stadje, dat meegaat met de o…Lees verder