Danya Kukafka
Joris Vermeulen
Girl in snow
Amsterdam: Hollands Diep, © 2017
320 p.
9789048832897 (paperback)

Broomsville, Colorado, 2005: het mooiste meisje van de klas wordt op een ochtend dood in de sneeuw aangetroffen en hoewel er van de dader geen enkel spoor is, doen er al snel allerlei verdachtmakingen de ronde die vanuit drie verschillende perspectieven met hun eigen stem worden verteld: de dwangmatige, hypergevoelige en stalkende Cameron, politieagent Russ die na het vertrek van zijn vriend een kaal leven leidt en ik-figuur Jade, een schrijfster in de dop met een problematische moeder. Daarnaast leren we nog veel meer personen uit het stadje kennen, worden er steeds meer verbanden duidelijk en hoewel de lezer natuurlijk heel graag wil weten wie het gedaan heeft, fungeert het dode meisje uit de titel, net als de vermoorde Laura in de televisieserie Twin Peaks, meer als een katalysator voor levens veranderende gebeurtenissen van de betrokkenen. De schrijfster, die misschien wel wat overeenkomsten vertoont met de Jade uit het verhaal, heeft een goed geschreven, spannende en psychologisc…Lees verder

Over kijken en bekeken worden

In 'Meisje in sneeuw' is de moordplot een prettig bijgerecht in fijn volwassenwordingsdrama

Vijf jaar sleutelde de nu 24-jarige Amerikaanse Danya Kukafka aan 'Meisje in sneeuw', een klassieke thriller in opzet, maar een die verder reikt in psychologie. Natuurlijk willen we weten wie Lucinda Hayes vermoordde, het 16-jarige schoolmeisje dat in Broomsville, Colorado, dood gevonden wordt op een carrousel in het plaatselijke speeltuintje. In de sneeuw. Maar Lucinda zelf is verder niet zo interessant, ze is het archetypische thrillerslachtoffer; het knappe, blonde, perfecte Amerikaanse tienermeisje, een soort Laura Palmer uit 'Twin Peaks'.

Kukafka vertelt het verhaal afwisselend vanuit drie personages: de scholieren Cameron en Jade en de jonge rechercheur Russ, die de zaak onderzoekt. Alles wat ze over het slachtoffer zeggen, zegt meer over henzelf dan over haar. Cameron is een getroebleerde tiener met een afwezige vader. Hij bekeek Lucinda's bewegingen urenlang vanuit de tuin van haar huis en ging af en toe 's nachts haar k…Lees verder