Geri De Boer
Zweeds
Syndafall i Wilmslow
Amsterdam: Signatuur, 2016
397 p.
9789056725440 (paperback)

De Zweedse auteur David Lagercrantz voltooide Stieg Larssons Millennium-serie met ‘Wat ons niet zal doden’ en brak hiermee door bij het grote publiek. Met dit boek over de grote wiskundige Alan Turing heeft hij opnieuw een meesterwerk afgeleverd. Uitgaande van het oorspronkelijke politierapport schept Lagercrantz een rechercheur, Leonard Corell die zich niet laat afschepen met het vooroordeel dat Turing homo is en daarom dus wel zelfmoord gepleegd zal hebben (homoseksualiteit was strafbaar in Engeland in de jaren vijftig). Hij doet gedegen onderzoek, niet alleen naar de dood van Turing, maar ook naar diens leven en werk, een zoektocht die hem leidt naar het geheime werk van Turing in de Tweede Wereldoorlog. In een mix van fictie en non-fictie is Lagercrantz er perfect in geslaagd de benepen sfeer van de vijftiger jaren en de frustraties van hen die zich daaraan proberen te ontworstelen voelbaar te maken. De langdurig ondergewaardeerde genialiteit van Turing wordt pijnlijk zichtbaar, e…Lees verder

Over David Lagercrantz

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Frankie Fouganthin

David Lagercrantz (Solna, 4 september 1962) is een Zweedse journalist en auteur. Hij kreeg internationale bekendheid mede door de bestseller Ik, Zlatan een biografie over Zlatan Ibrahimović en misdaadromans Wat ons niet zal doden en De man die zijn schaduw zocht die fungeren als vervolgen op Stieg Larssons Millennium-trilogie. Hij is bestuurslid van de Zweedse PEN-club.

Lagercrantz bracht zijn jeugd door in Solna (Stockholm) en is de zoon van de literaire geleerde en publicist Olof Lagercrantz en Martina Ruin en broer van de actrice en diplomaat Marika Lagercrantz. Hij volgde een studie filosofie en religie en is afgestudeerd in Göteborg voor jouralistiek. Hij begon zijn carrière als misdaadverslaggever bij de regionale krant Sundsvalls Tidning en vervolgens bij de nationale krant Expressen waar hij enkele belangrijke strafzaken eind jaren tachtig begin jaren negentig van de vorige eeuw behande…Lees verder op Wikipedia