Bloedgeld
Lee Child
The hard way
Amsterdam: Luitingh, 2006
399 p.
90-245-5395-4

In Bloedgeld, de nieuwe Jack Reacher thriller, vinden we ex-militair Jack rustig genietend van een espresso terug in een café in New York. Deze rust wordt hem echter niet lang gegund, want hij blijkt getuige te zijn van een geldoverdracht in een ontvoeringszaak. Onder de indruk van zijn scherpzinnigheid, huurt de rijke Edward Lane Reacher in om mee de ontvoering op te lossen van Lanes vrouw Kate en haar dochter Jade. De zaak loopt echter niet zoals Reacher had verwacht: drie keer wordt het gevraagde losgeld betaald, maar telkens is de ontvoerder hen te snel af. Na wat speurwerk komt Reacher te weten dat Lane een wel erg donker verleden heeft. Zo werd zijn vorige vrouw ook ontvoerd en later vermoord teruggevonden. Samen met ex-FBI-agente Lauren Pauling trekt Reacher op onderzoek uit, waardoor de onthutsende waarheid aan het licht komt in een spannende ontknoping.

Bloedgeld houdt je van begin tot eind in de ban. In de eerste alinea wordt er reeds een geheimzinnige s…Lees verder
In de pakkende opening van deze tiende Jack Reacher-thriller is de held zonder het te weten getuige van het ophalen van een auto met losgeld en raakt daarna betrokken bij het oplossen van de ontvoering van de vrouw en dochter van een miljonair, wiens eerste vrouw al bij een eerdere ontvoering omgekomen is. De geschiedenis lijkt zich te herhalen, maar als Reacher in het onfrisse militaire verleden van zijn opdrachtgever duikt en ontdekt dat deze iets te verbergen heeft, rijst bij hem de vraag: gaat het hier eigenlijk wel om ontvoeringen? De niet altijd functionele, zeer gedetailleerde beschrijvingen en de wat geforceerd aandoende hoofdstukindeling nemen niet weg dat het tempo de spanning er goed in houdt, zeker als de handeling zich verplaatst van New York naar het Engelse platteland. De humor in het boek zit hem vooral in de karikaturale, larger-than-life hoofdpersoon, een onverschrokken, zeer zelfverzekerde loner, die geen horloge bezit, maar wel altijd precies weet hoe laat het is. …Lees verder

Over Lee Child

CC BY 2.0 - Foto van/door Mark Coggins at Flickr

Lee Child (Coventry, Engeland, 29 oktober 1954) is het pseudoniem van de thrillerschrijver Jim Grant. Child brak door met zijn eerste boek Killing Floor (Jachtveld) en heeft sindsdien een hele serie bestsellers op zijn naam staan. Hij woont voornamelijk in Manhattan, maar heeft ook een huis in Zuid-Frankrijk.

Alle boeken van Lee Child hebben de Amerikaanse ex-militair Jack Reacher als hoofdpersoon. Reacher, die uit eigen beweging het leger heeft verlaten, leidt een zwervend bestaan in de Verenigde Staten, waar hij zijn avonturen beleeft.

Zijn boek "One Shot" werd verfilmd onder de titel Jack Reacher en de film is eind 2012 première gegaan met Tom Cruise in de rol van Jack Reacher. In 2016 kwam de opvolger Jack Reacher: Never Go Back uit, eveneens met Tom Cruise.

Lee Child is geboren in Coventry, maar groeide op in Birmingham, waar hij de school bezocht waar onder andere …Lees verder op Wikipedia