Voltreffer
Lee Child
One shot
Amsterdam: Luitingh, 2005
351 p.
90-245-4408-4

Een scherpschutter doodt met zes kogels vijf willekeurige slachtoffers vanuit een parkeergarage. Er is voldoende forensisch bewijsmateriaal om er zeker van te zijn dat James Barr, ex-Golfveteraan, de schuldige is. Wanneer hij wordt opgepakt, zegt hij alleen maar "Haal Jack Reacher". Deze laatste, ook ex-leger en ex-politie, heeft zijn eigen redenen om de gevangene te spreken. Barr had het zelfde immers al eens eerder gedaan en daar is Reacher nog behoorlijk boos om. Hij laat zich overtuigen door het bewijsmateriaal van de Openbare Aanklager en besluit de zaak te laten schieten, tot hij aangevallen wordt door een bende ingehuurde dommekrachten. Waarom zouden ze die moeite doen als alles in kannen en kruiken is, denkt Reacher. Hij besluit verder te speuren, komt uit bij een misdadige bende die geleid wordt door een mysterieuze Rus, en gesteund wordt door ofwel de Openbare Aanklager ofwel de politiecommissaris. Maar voor hij zover is, worden we in een maalstroom van gebeurtenissen meeges…Lees verder
James Barr schiet zonder duidelijke reden een aantal mensen dood. Alle sporen wijzen naar hem, maar hij ontkent en vraagt Jack Reacher om hulp. Reacher ontdekt dat er een complot achter de moorden zit. Een Russische groep die grote financiële belangen heeft, wil iemand uit de weg ruimen. De andere dode mensen zijn slechts afleiding. De schrijver heeft met dit negende Jack Reacher boek weer een spannend verhaal geproduceerd, dat makkelijk leesbaar is door de vele acties en conversaties. Tot het einde toe blijft onduidelijk hoe de vork in de steel zit. Jammer dat het slot ook wat ongeloofwaardig is, maar dat doet geen afbreuk aan dit zeer lezenswaardige boek. Normale druk.

Over Lee Child

CC BY 2.0 - Foto van/door Mark Coggins at Flickr

Lee Child (Coventry, Engeland, 29 oktober 1954) is het pseudoniem van de thrillerschrijver Jim Grant. Child brak door met zijn eerste boek Killing Floor (Jachtveld) en heeft sindsdien een hele serie bestsellers op zijn naam staan. Hij woont voornamelijk in Manhattan, maar heeft ook een huis in Zuid-Frankrijk.

Alle boeken van Lee Child hebben de Amerikaanse ex-militair Jack Reacher als hoofdpersoon. Reacher, die uit eigen beweging het leger heeft verlaten, leidt een zwervend bestaan in de Verenigde Staten, waar hij zijn avonturen beleeft.

Zijn boek "One Shot" werd verfilmd onder de titel Jack Reacher en de film is eind 2012 première gegaan met Tom Cruise in de rol van Jack Reacher. In 2016 kwam de opvolger Jack Reacher: Never Go Back uit, eveneens met Tom Cruise.

Lee Child is geboren in Coventry, maar groeide op in Birmingham, waar hij de school bezocht waar onder andere …Lees verder op Wikipedia