Luc Deflo 1958-2018
1
Antwerpen: Manteau, 2009
326 p. : ill.
9789022323229

Obsessionele rokkenjager

Na Aspe is Deflo de productiefste Vlaamse misdaadschrijver. Hij debuteerde tien jaar geleden met Naakte zielen en publiceerde met Lust zijn veertiende misdaadroman. Hoewel hij zich permanent tracht te vernieuwen, zijn er heel wat constanten in zijn werk. Zo staat vaak een obsessioneel personage centraal, dikwijls een seriemoordenaar. Vooral in zijn beginperiode schuwde Deflo gruwel niet en beschreef hij expliciet de gevolgen van brutaal geweld. Beetje bij beetje wist hij een eigen stijl te ontwikkelen en verfijnen. Ritme is altijd van groot belang: staccatozinnen, dialogen, weinig beschrijvingen, vlotte overgangen, cliffhangers. Eerst bouwde hij een reeks op rond de Mechelse speurders Deleu en Bosmans, waarin hij het politiewerk liet afwisselen met de privéproblemen van zijn detectives. Zonder zijn vaste personages helemaal te laten vallen startte Deflo een jaar of vier geleden Cel 5, een reeks rond vastgelopen dossiers over verdwenen kinderen. Lust is een losstaande thriller op het g…Lees verder

Deflo schrijft boek over overspel

Luc Deflo heeft een nieuwe pageturner uit: Lust. Daarin bewandelt de Mechelse thrillerauteur en winnaar van de Hercule Poirotprijs het gevaarlijke pad van overspel. Nu zaterdag komt hij zoals de traditie het wil, het boek signeren in boekhandel Forum.

Mechelen

Lust vertelt het verhaal van vrouwenversierder Dirk Janssens uit Mechelen. Hij beleeft zijn zoveelste avontuurtje, met Iris Bruweel. Wanneer ze gevoelens voor hem krijgt, loopt het uit de hand.

«Ik had al lang zin om een boek te schrijven over overspel. Het is een van de laatste Westerse taboes. Iedereen doet het, maar niemand praat erover», zegt Deflo. Hij verrichtte heel wat research naar het thema. Schuinsmarcheerders zullen dan ook heel wat van opsteken van Lust. Deflo schrijft bijvoorbeeld:

'Hij streek een druppel diesel achter zijn oor, want om ongewenste geurtjes te bestrijden kon niets maar dan ook echt niets tippen aan één drup diesel. Zelfs geen mandarijnschillen.'

«Dat werkt echt, al …Lees verder

Dodelijke passie

Lust, zo heet de nieuwste van Poirotprijswinnaar Deflo. Het is bepaald geen stationsromannetje geworden.

Voor veertiger Dirk Janssens moeten kontjes "strak zijn en hoog ingeplant. En vooral heet." Zijn levensdoel en obsessie is met iedere vrouw die hij knap vindt in bed te duiken. Het wordt zijn ondergang, want Iris, een van zijn speeltjes, is smoorverliefd op de atletische blonde rokkenjager met blauwe ogen. Geen seriemoordenaar of pedofiel in Deflo's nieuwste thriller Lust . De titel zegt veel, maar niet alles. De zowat honderd eerste bladzijden gaan over het seksleven van Dirk, maar vooral over hoe zakenvrouw Iris, als een puber, in de val loopt en voor hem haar man en dochtertje wil verlaten. Tegen beter weten in. Maar Dirk is ook kwetsbaar. Al noemt hij zijn vrouw '65 kilogram vet', hij zal haar en vooral zijn zoon nooit verlaten. Echt spannend is Lust pas als Iris vermoord wordt. Eigenlijk gaat om een stom toeval. In de wirwar van leugens ontdekt de politie uiteindelijk de waarheid. Na een wat trage start komt Deflo denderend op gang en zorgt h…Lees verder

Lust, dat is waar het om draait in het gelijknamige boek van Luc Deflo. Dirk Janssens, "blond, blauwe ogen, atletisch", is getrouwd met Gwen en vader van Julien. Zijn adagium "wat niet weet niet deert" indachtig, gaat hij via datingsites naarstig op zoek naar "gemakkelijke prooien". Zo leert hij Iris Bruneel kennen, een carrièrevrouw, getrouwd met Bert Ruelens (beginnend buikje en verslaafd aan pindanootjes) en moeder van Kobe. Ogenschijnlijk heeft Iris Bruneel alles om gelukkig te zijn maar ze voelt zich gevangen in het keurslijf van een weinig opwindend huwelijk. Ze gaat in op de avances van Dirk Janssens, ze spreken af in het chique Hiltonhotel en Dirk Janssens, de perfecte minnaar, doet het lichaam van Iris Bruneel ontvlammen.

Dit is niet het begin van een opwindend avontuurtje want beide personages komen terecht in een maalstroom van lust, passie, afwijzing en wraak. Het wordt een niets of niemand ontziende machtsstrijd waarvan niet alleen Dirk Janssens en Iris Bruneel het…Lees verder

Verteerd door lust

'Lust' is alweer de veertiende roman van Luc Deflo, en zijn meest passionele tot nu toe. Het lijkt wel alsof de Vlaamse succesauteur met 'Lust' een nieuw genre heeft uitgevonden: de overspelthriller, waarbij de seksuele spanning te snijden is en de personages worden verteerd door een broeierig lustgevoel. Alles draait om de affaire van de getrouwde Iris Bruweel met de aantrekkelijke womanizer Dirk Janssens. Voor hem is het een spel, het zoveelste eenmalige avontuurtje. Maar voor haar wordt het spelletje al snel bittere ernst. Om zijn hart te veroveren, gaat Iris ver, heel ver. Wat begon als een onschuldige affaire, ontaardt uiteindelijk in een gevaarlijke obsessie waarbij slachtoffers onvermijdelijk lijken. 'Lust' is een beklijvende psychologische thriller, die je meevoert naar de krochten van de menselijke geest.

Dirk Janssens is een op seks beluste man. Als hij een affaire begint met Iris Bruweel weet hij niet wat dat voor ellende gaat betekenen. Wat voor hem een simpel slippertje is, wordt door haar beleefd als een obsessieve verliefdheid. Ze begint hem lastig te vallen, dag en nacht, via de telefoon, computer en in levende lijve. Zelfs zijn vrienden laat ze niet met rust. Inmiddels moeten Janssens en zijn vriend Stroobants alle moeite doen hun huwelijken te redden en ook de man van Iris weet niet waar hij aan toe is. De situatie loopt naar een climax als Stroobant Iris vermoordt en met Janssens het lijk probeert te verdonkeremanen. Ditmaal geen politiethriller van Deflo, maar een sterke psychologische roman waarin lustgevoelens en egocentrisme een hoofdrol spelen. De schrijver noemt de dingen onverbloemd bij hun naam wat sommige lezers zal afschrikken. Hij schetst sterke portretten van de hoofdrolspelers en laat zien dat macho-gedrag iets anders is dan een sterk karakter hebben. Spannend va…Lees verder

Over Luc Deflo

CC BY 3.0 - Foto van/door Filip Naudts

Luc Deflo (Mechelen, 27 februari 1958 – aldaar, 26 november 2018) was een Vlaams schrijver.

Loopbaan

Luc Deflo debuteerde in 1999 met Naakte zielen, zijn eerste psychologische thriller rond het speurdersduo Deleu en Bosmans. Na zeven thrillers rond Bosmans en Deleu, ging Deflo voor een nieuwe uitdaging. Weerloos (2005) was het begin van een nieuwe reeks met Cel 5 in de hoofdrol, vijf speurders op zoek naar verdwenen kinderen. Behalve boeken heeft Luc Deflo ook toneelstukken, luisterspelen en scenario’s geschreven.

Er waren plannen om zijn debuutroman Naakte zielen te verfilmen, maar uiteindelijk ging dat project niet door.

Privé

Luc Deflo was gehuwd met schrijfster Sormaria Marchan en woonde in Brussel. Naast het schrijverschap was hij organisatieadviseur bij KBC Groep. Hij overleed op 60-jarige leeftijd in het AZ Sint-Maarten in zijn…Lees verder op Wikipedia