Een jonge vrouw verveelt zich en zet haar vriend buiten de deur voor een leven vol seksueel avontuur.
Mangat
Nele Reymen
Amsterdam: Manteau, 2011
199 p.
9789022324004 (paperback)

‘Wat is het ergste? Een vriend hebben die in bed masturbeert, toegeven aan je braakreflex tijdens orale seks, single zijn of een saaie relatie hebben?’ Na Kit met peren heeft Nele Reymen de openhartige smaak precies te pakken. Voor Flair-lezeressen klinkt haar naam wellicht bekend in de oren. De columniste is sinds enige tijd manloos en dit zal iedereen geweten hebben. Belangrijk om te weten is dat Reymen Mangat schreef toen ze nog in bezit was van man en macht. Dat bewijst ook de eerste zin van het boek: ‘Mannen vinden het prettig als een vrouw op hun gezicht gaat zitten, met ontblote inboedel en al’. De hoofdfiguren in het boek zijn allemaal mannen met vreemde en minder vreemde fantasietjes. De vreemdste fantasietjes zijn echter afkomstig van de auteur zelf. Of het verhaal autobiografisch is, komen we jammer genoeg niet te weten.
De ik-figuur (Lex) bewoont samen met vriendin Nathalie (Ali) een appartementje. De twee zijn het alleen-zijn echter grondig beu e…Lees verder
Lex, een jonge vrouw van het onverschrokken soort, zet na een vrijpartij zonder pardon haar vriend buiten de deur. De verveling heeft dusdanig toegeslagen, vindt zij, dat ze vanaf nu een experimenteerfase ingaat waarin àlles mogelijk is. Van bellen met onbekenden, zogenaamd als enquêteur, en hen dan obscene vragen stellen, tot het in huis halen van morsige couchsurfers. Dit alles met haar bondgenoot en beste vriendin Ali, al even stoer als Lex zelf. Vrijmoedige roman van de Vlaamse columniste (1983), de tweede na haar geruchtmakende 'Kit met peren' (nee geen typefout) dat in thuisland Vlaanderen stof deed opwaaien en haar de titel 'Carrie Bradshaw van de Lage Landen' bezorgde. Nu moet gezegd dat de stijl en personages geschetst door deze schrijfster dermate grof en grensoverschrijdend zijn, dat eerder Herman Brusselmans ter vergelijking zou dienen! Wellicht zou de auteur, die aanvankelijk bouwkunde studeerde, dit als een compliment beschouwen. Roldoorbrekend of niet, onaardig blijft o…Lees verder

Over Nele Reymen

Nele Reymen (1983) is een Vlaams auteur.

Reymen studeerde architectuur maar is tegenwoordig fulltime schrijver. Naast het schrijven van boeken is ze ook columnschrijfster van een duizendtal column en artikels onder andere voor Weekend Knack en Het Belang van Limburg.

Ze is tevens de zus van MNM-presentatrice Ann Reymen.

Publicaties

• Kit met peren (2009), roman