Ton Heuvelmans
The naked lunch
1
Amsterdam: Lebowski, 2010
287 p.
9789048802944 (hardback)

Wie foto's van Burroughs (1914-1997) ziet, kan zich nauwelijks voorstellen dat deze keurige heer in pak en hoed dit onthutsende, sterk autobiografische boek schreef dat in Amerika - ook nu nog begrijpelijk - lange tijd wegens obsceniteit verboden was. In soms essayistisch polemische, maar veel vaker lyrische episoden, die meer een collage dan een echt plot vormen, roept deze beatgeneratiegenoot van Allen Ginsburg en Jack Kerouac een wereld op van ongeremd gebruik van alle denkbare drugs in alle denkbare toedieningsvormen, met daarnaast vervoerende beschrijvingen van homo-erotische en sadistische (snuff) seks waarbij mooie jongens ejaculerend en zich ontlastend, gillend van genot bezwijken. Een boek waarbij het BNN-tv-programma 'Spuiten en slikken' verbleekt tot lief kleutergebrabbel; kortom: geen kost voor gevoelige zielen. Maar voor wie in dit opzicht tegen een stootje kan: een schitterende, ontregelende taalbelevenis! Ton Heuvelmans leverde een prachtige nieuwe jubileumvertaling (51…Lees verder

Over William S. Burroughs

William Seward Burroughs II (Saint Louis (Missouri)), 5 februari 1914 – Lawrence (Kansas), 2 augustus 1997) was een Amerikaans schrijver. Hij was, naast Jack Kerouac, Allen Ginsberg en Gregory Corso, een van de bekendste schrijvers van de Beat Generation.

Hij was de kleinzoon van William S. Burroughs I, uitvinder van de eerste industrieel vervaardigde rekenmachine en vader van de in 1947 geboren William S. Burroughs III, die eveneens schrijver was, zij het van een noodgedwongen klein gebleven oeuvre, omdat hij reeds in 1981, op 33-jarige leeftijd, overleed.

In 1959 werd hij beroemd door de uitgave van de roman "Naked Lunch", een boek met een innovatieve, deconstructivistische structuur waarin hij harde maatschappijkritiek levert, met drugsverslaving en homoseksualiteit als metaforen. Tevens is het een kroniek van zijn eigen ervaringen met homoseksualiteit, het gebruik en afkicken van drugs. Hij maakte in dit bo…Lees verder op Wikipedia